Hebben mensen met blauwe ogen meer last van de zon? En dus eerder een zonnebril nodig dan mensen met bruine ogen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (6)

Blauwe of bruine ogen maakt niet uit; de gevoeligheid voor licht wordt bepaald door het netvlies en niet door de gekleurde iris. Het netvlies bevat geen pigment dus dat zal geen verschil maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf blauwe ogen, maar heb vrijwel nooit een zonnebril op, alleen soms in de auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
hier ook blauwe ogen heb nooit een zonnebril op.
idd alleen met laagstaande zon in de auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahha klinkt saai misschien maar ik heb ook blauwe ogen ik doe het zelfde als jullie.
De hoeveelheid op het netvlies invallend licht wordt bepaalde door de grootte van het pupil. De grootte van het pupil en de regeling ervan (om het zo maar eens te noemen) is onafhankelijk van de kleur van je iris. Ik neig ernaar om te zeggen nee en nee in antwoord op je vragen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd gedacht dat dat echt wel verschil maakt.
Mijn man heeft bruine ogen en als we tegen de zon in rijden zie ik (met grijs / blauwe ogen) echt niks, maar hij heeft er geen enkel probleem mee.
Ook als we bijvoorbeeld in de zon op een terras zitten met een groepje blauwogigen en bruinogigen hebben we het er wel eens over, met als resultaat dat de mensen met lichte ogen allemaal met de rug naar de zon toe willen zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is nooit echt bewezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb bruine ogen, maar die zijn erg gevoelig voor licht.... Dus: nee.