Is er een vrouwelijke tegenhanger van autisme ?

Naar aanleiding van een vraag over autisme, kwam ineens deze bij me op.

Mannenhersenen en vrouwenhersenen zitten verschillend in elkaar / werken grotendeels verschillend, doordat de vrouwelijke hersenhelften meer onderlinge verbindingen hebben, en de mannelijke hersenhelften meer gescheiden zijn.

Hierdoor zijn mannen in deregel wat meer in staat logisch of abstract te denken, kunnen zich beter op 1 taak richten maar minder ' sociale' wezens. (Wat niet hetzelfde is als asociaal trouwens !). Bij autisme spreken we wel eens van een extreme ' vermannelijking' van het brein, waardoor emoties en prikkels/ waarneming verstoord lijken te zijn en mensen problemen hebben met de omgang met anderen en in hun eigen belevingswereld leven.

Maar wat nou als het brein aan de andere, de vrouwelijke kant is ' doorontwikkeld' of doorgeslagen ? Kún je spreken van doorgeslagen vrouwelijke hersenen / Bestaat dat en hoe zie je dat dan ? Is het een handicap = Wat zouden de gevolgen zijn, kennen we die en (her)kennen we dat als afwijking ? Of zou dat moeten ?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb besloten de vraag nog niet te sluiten, omdat ik toch nog steeds hoop dat er wat input bijkomt. Hou hem dus nog een weekje open.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Kimath
13 jaar geleden
de vraagstelling is apart, net alsof vrouwen geen autisme hebben, maar dat het daar anders heet.
Uit de uitleg word wel duidelijk dat je iets anders bedoeld :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neenee, dat bedoel ik dus zeker niet. Vandaar de lange uitleg -) Het gaat dus NIET om of vrouwen autisme kunnen krijgen, want dat weet ik, maar of er een 'vrouwelijke' tegenhanger van de aandoening is, die dus ook mannen zouden kunnen krijgen (maar dan wellicht minder vaak, net zoals er nu vier keer meer mannelijke autisten zijn dan vrouwelijke).
Kimath
13 jaar geleden
Ik snapte het wel door de uitleg, het is inderdaad een interessante vraag :)
Cryofiel
13 jaar geleden
@Marleen, je bedoelt dus "overdreven vrouwelijk gedrag"? Dat zou betekenen:
--  Elke autoriteit kritiekloos geloven.
--  Elke vorm van zelf denken achterwege laten.
--  Nooit meerdere delen met elkaar combineren.
--  Geen verbanden zien, het grotere geheel niet zien.
--  Emotioneel afhankelijk.
--  Continu piekeren.
--  Laag zelfbeeld, geen zelfvertrouwen.
--  In alles een "hogere macht" zien.
--  Sterk gericht op elk klein pijntje.
--  Zich altijd zorgen maken over hun naasten.
--  Niets durven, want alles is gevaarlijk.
--  Denken dat ze HSP zijn, maar dan nog extremer. Voor zover ik weet komt dit wel voor, maar is er geen naam voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of ze allemaal als extremen van vrouwelijke eigenschappen gelden, maar dat komt wel redelijk in de buurt.
Wat me bevreemd is dat daar dan geen naam voor is, want zo kun je toch haast niet leven ?? OF je omgeving kan niet met je leven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het verschil is dat deze dingen geaccepteerd zijn. Dit in tegenstelling tot het typische autistische gedrag.

Het beste antwoord

Ik kom wel eens vrouwen tegen die tot in het extreme de neiging hebben om zich te bekommeren om iedereen en alles wat maar een tikje zielig is en zichzelf keer op keer verbazen over de hardheid van de wereld als deze crepeergevalletjes zich vervolgens tegen hen keren.

Wat mij betreft is het compleet doorslagen van je 'zorggevoel' de vrouwelijke tegenhanger van autisme.

Maar voor zover ik weet is hier geen DSM-IV-classificatie aan gekoppeld ;-)

Een andere 'vrouwentic' die in de buurt van autisme-tegenpool komt, is het altijd maar, in het extreme, aardig en lief gevonden willen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

*Bij autisme spreken we wel eens van een extreme ’ vermannelijking’ van het brein,* schrijf je. In al die jaren dat ik met mensen met autisme omga, is dit voor het eerst dat ik dit hoor. Weet ook niet of dit wel klopt.

Het autisme het niet zo zeer iets mannelijks of vrouwelijks.

En om in ieder geval je vraag te bantwoorden. Nee. Volgens mij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bestaat wel, maar het is niet een 'aandoening' denk ik. Er zijn wel vrouwen die ontzettend lief zijn, zich elk leed enorm aantrekken en van elk naar ding erg onder de indruk zijn. Maar is het dan ook een stoornis, zoals autisme dat is? Autisme is een pervasieve ontwikkelingsstoornis, en de meeste (allemaal?) mensen die dat hebben lopen er mee vast, en anders hun omgeving wel.
De vrouwelijke tegenhanger die je bedoelt zal wat meer geaccepteerd worden denk ik, omdat die wat onschadelijker is. Extreme gevoeligheid en inlevingsvermogen worden misschien irritant gevonden maar meer ook niet denk ik.
Ik ben ook geneigd er een ouderwetse huisvrouw bij te zien, in mijn gedachten. In een baan kom je er niet ver mee lijkt me. Teveel confrontaties, te veel eisen.
Wel interessante vraag overigens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hert is dus pas een stoornis als een ander er last van heeft ??
Annswers
13 jaar geleden
In de zorg kun je er ver mee komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ bobadas: wie bepaalt dan wat "normaal" is? Een autist die ik goed ken zei me eens: misschien ben ik wel normaal en zijn jullie allemaal "anders".
Bij je reactie op het eerste antwoord gaf je nog deze aanvulling:
"Totaal niet rationeel en volledig op het gevoel en intuïtie vertrouwend, honderd procent afhankelijk van anderen, nauwelijks in staat zelfstandig beslissingen te nemen."

Ik weet niet of er een naam voor is, maar mensen die geloven in Derek Ogilvie, Jomanda, aanhangers van sektes en de diverse religieuze stromingen zitten vaak zo in elkaar. Zij gedijen ook het best door heilig te geloven in wat hun verteld wordt, maar zijn daardoor ook erg kwetsbaar voor misleiding. Vaak wordt misbruik gemaakt van hun totale overgave aan het irrationele. Je ziet dit inderdaad meer bij vrouwen.

Ik hoop dat er nog een arts of gedragsdeskundige oid antwoord geeft die dit kan verklaren en misschien zelf labelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van die bewering "dat de vrouwelijke hersenhelften meer onderlinge verbindingen hebben" vind ik interessant om te horen en zou ik wel meer over willen lezen, maar dat terzijde.
Je vraag gaat er eigenlijk om, als ik het goed begrijp, wat er 'loos' is (zo er al wat loos is) als er overmatig veel verbindingen zijn tussen beide hersenhelften.
Ik zou verwachten, een soort van overgevoeligheid. Dus bij alles wat je doet en laat, meebetrekken hoe het voelt en daar ook naar handelen. Dus je verstand wordt overspoeld met verzoeken van het gevoel om in te grijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zat te vinden.
http://www.heinpragt.com/manvrouw/manvrouw.php#Deel2
http://www.peak-experience.nl/?q=node/268
http://evodisku.multiply.com/journal/item/519/Sexueel_Dimorfisme
http://www.hoewerkenhersenen.nl/antwoord/zijn-vrouwen-emotioneler-dan-mannen
http://www.sonoo.info/gezondheid/2010/01/Zijn-er-verschillen-tussen-de-mannelijke-en-vrouwelijke-hersenen.html
Zomaar een willekeurige greep.
Autisme start bij het mannelijke brein, omdat dit gericht is op logische systemen. Vrouwelijke hersenen zijn meer gericht op de sociale omgeving. Vrouwen met autisme hebben dan ook vaak mannelijke hersenen, zo denkt met te weten. Vier van de vijf autisten zijn dan ook man en hoe hoger de intelligentie hoe kleiner het percentage vrouwen. Heb je een groep mannelijke autisten die bijv. een cursus volgen, zie je dat zij te laat komen, niet luisteren, geen agenda's hebben of niet komen. het worden ook geen groepen en blijft los zand. Bij vrouwen zie je dat ze er allemaal zijn, een groep kunnen vormen en een agenda bijhouden, elkaar uit laten praten en gerichte vragen stellen. Het autisme van de vrouwen werd pas echt zichtbaar als ze hun problemen benoemden, iets wat ze ook beter deden dan de mannen. Dit is nl. onderzocht.
Autisme bij vrouwen kenmerkt zich nog het meest door de
chaos in hun hoofd. Door hun hersenstructuur hebben zij meer inzicht in de wereld die hen omringt, maar is toch het
conceptdenken slecht geautomatiseerd. Alles moet dus op zelf denken gericht zijn. vrouwen zullen beter kunnen camoufleren en compenseren, maar door de oprukkende chaos in hun hoofd moeten ze blijven vechten en dit zal erg vermoeiend zijn. Een vrouw met autisme zal beter kunnen plannen en organiseren dan een aut. man, ook zal ze sociaal sterker zijn. Sommige vrouwen zullen veelpraters zijn, iets wat je bij aut. mannen niet zo vaak tegenkomt.Bij hen is het vaak éénrichtingsverkeer.
Vrouwen zullen echter fundamenteel onzekerder zijn, angstiger en ze zullen er meer onder lijden. Bij vrouwen komt dan ook vaker borderline, ontwijkende persoonlijkheidsstoornis, depressie, obsessief compulsieve stoornis angststoornis, PSS ed voor.
amc
13 jaar geleden
Als er een term als tegenhanger van autist gevonden zou moeten worden, zou het klinken als altruiste.
Maar te ver doorgetrokken altruïsme is geen maatschappelijk probleem, want het botst niet met andermans belangen. Integendeel, en daarom waarschijnlijk een onbekend begrip in de wereld van de psychologie.
Deze mensen hebben er alleen zelf veel hinder van en omdat ze geen grenzen aangeven, vormen ze een zwakke persoonlijkheid en zijn dus niet interessant als medemens.
Goeie vraag, overigens. Het zet je aan het denken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het antwoord zoeken in de afwezigheid van het rationele.
Net zoals het "mannelijke autisme" gekoppeld is aan de afwezigheid van het relationele.
13 jaar geleden
Ik heb wel 'ns gelezen dat iedere man een autist is en elke vrouw een borderliner.
Zou best wel 'ns kunnen kloppen ;-)

Toegevoegd na 1 week:
Ik zal hier nog 'ns wat verder over uitweiden:
We zijn dus op zoek naar een vrouwelijke tegenhanger van autisme waarbij autisme als een doorgeslagen versie van als mannelijk bestempelde (negatieve) eigenschappen wordt gezien.
Dan moeten we dus allereerst de negatieve vrouwelijke eigenschappen identificeren:
Pas op: dit wordt vrouwonvriendelijk.
En uit het feit dat ik me geroepen voel te waarschuwen hebben we een eerste negatieve vrouwelijke eigenschap meteen te pakken:
- snel gekwetst
Ik denk dat vrouwen meer dan mannen last hebben van:
- een negatief zelfbeeld
- sterk wisselende stemmingen
- grote afhankelijk van de mening van anderen
- moeite om om te gaan met emotionele reacties

Als ik dit zo bekijk denk ik inderdaad dat borderline behoorlijk in de buurt komt van de vrouwelijke tegenhanger van autisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste wat in me opkomt is vrouwtisme maar dat is even niet wenselijk, sorry hoor.
Er staan goede antwoorden tussen hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
"Vrouwtisme" vind ik leuk gevonden. Maar dit is geen antwoord op de vraag. Je had je tekst beter als reactie kunnen geven.
Ik heb zelf Asperger (verwante ''stoornis'' aan autisme) en ben vrouwelijk.
Er zijn geen speciale termen voor.
Toch vind ik dat er 2 soorten autisme zijn.
Ik noem ze even A en B.
A: geen tot weinig mogelijkheid tot aanleren van sociale vaardigheden en hoge stress bij veranderende omstandigheden bijv oud en nieuw of lesuur dat veranderd. Moet weken van te voren verteld worden.
B: Mist sommige sociale vaardigheden maar kan dit zelfstandig aanleren zolang er maar geoefend kan worden (wordt dus niet buitengesloten), kan tegen veranderende omstandigheden ook al is het een verrasing. De veranderde omstandigheid moet dan wel benoemd worden wat er in plaats gebeurt.

Misschien niet duidelijk voor mensen die niets met autisme te maken hebben maarja, het is ook moeilijk uit te leggen.
En ik weet dat er vast ook nog een hele boel vormen tussen A en B zijn en ook niet zo strak tussen de lijntjes. Sorry daarvoor.
Ik vind dat er andere benamingen voor moeten komen aangezien nu elke autist voor dezelfde wordt aangezien.

Nogmaals: sorry als ik iemand beledig.

Toegevoegd na 16 minuten:
@ Marleen

De tegenhanger van autisme is bemoeiziek.
En ik heb er niets aan van het is bij mij niet zo erg.
Ik wordt wel iedere keer op acties van andere autisten aangesproken terwijl ik eigenlijk bijna niets met ze gemeen heb. Autisme heeft nu al een slechte reputatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan ben je een vrouw met autisme. Dat is niet wat ik bedoel in de vraag. Ik vraag naar het 'tegenovergestelde' van autisme eigenlijk. Of je dat wat je bij autisme tekort komt ook teveel kan hebben en vice versa, en of dat dan een (erkende ?) stoornis is. (En er zijn wel degelijk tientallen termen voor verschillende soorten en maten van autisme. De types die jij noemt zijn echt diep autisme (a) en stoornissen in het autistisch spectrum (b), die ook nog eens van licht tot matig kunnen lopen).